Uz jautājumiem sniegtas vienkāršas atbildes
Vai elektromobilis var aizdegties? Vai uzlāde lietus laikā ir droša? Kas jāņem vērā, velkot elektromobili? Runājot par elektrisko mobilitāti, rodas daudz jautājumu saistībā ar drošību. Atbildes jūs atradīsiet šeit.
Drošības noteikumi darbam ar augstsprieguma sistēmu
Apdraudējumi, ko lielā mērā rada sertificēti elektromobiļi, ir salīdzināmi ar apdraudējumiem, ko rada automobiļi ar citām piedziņas sistēmām (degviela, gāze).
Mēs esam snieguši ugunsdzēsēju dienestam glābšanas dienestu vadlīnijas un glābšanas kartes
Drošības pasākumi uzlādes laikā
Ķēdes pārtraucēji baterijā un pilnībā izolētajā uzlādes kabelī garantē drošu uzlādi lietus laikā. Uzlāde nesākas, ja abi kabeļa savienotāji nav droši pieslēgti un ja pie automobiļa un infrastruktūrā nav pārbaudīts, ka ir izveidots drošs savienojums. Strāvas plūsma notiks tikai droša savienojuma gadījumā, padarot uzlādi drošu pat lietus laikā.
Kā jebkurā pērkona negaisā, jāizvairās no uzturēšanās ārpus telpām bez aizsardzības un no saskares ar elektroaprīkojumu. Automobiļa iekšējo elektrisko slēgumu un uzlādes stacijas bojājumi var rasties, ja zibens iesper automobilī vai tās tuvumā. Tādēļ uzlādes stacijām ir uzstādīta pārsprieguma aizsardzība. Vislabāk par atbilstošu aizsardzības ierīču esamību jautāt uzlādes stacijas operatoram.
Nē. Pateicoties virknei augstsprieguma sistēmas aizsardzības elementu, nav paaugstināta riska saņemt elektriskās strāvas triecienu ūdenī.
Nē. Lai tā notiktu, jums jāpieskaras abiem poliem – tas ir, pozitīvajam un negatīvajam kabelim. Augstsprieguma baterijas sistēmai arī ir virkne aizsardzības elementu, lai novērstu elektriskās strāvas triecienu.
Ja tā ir uzstādīta eksperta līmenī, uzlādes stacija ir integrēta visas mājas elektrodrošības koncepcijā.
Nē. Jo kontaktdakša ir izveidota tā, lai normālos apstākļos ar pirkstu nebūtu iespējams aizsniegt tās kontaktus. Tomēr daudz svarīgāk ir tas, lai strāvas plūsma nesāktos, pirms visā kabeļa komunikācijas līnijā nav pabeigta savienošana. Tādējādi strāvas plūsma notiek tikai tad, ja kontaktdakša ir stingri iesprausta automobilī un ja gan automobilis, gan sienai piestiprinātā kārba ir pārbaudījuši un apstiprinājuši savienojuma izveidi.
Visā uzlādes laikā kabelis ir stingri savienots gan ar sienai piestiprināto kārbu, gan automobili, un tā salūšana iespējama vien tad, ja tiek pielietots nesamērīgs spēks. Ja tomēr tā notiek, tā ir drošāk nekā tad kabelis izlūst no jūsu mājas sienas. Tā kā gan sienai piestiprinātā kārba, gan automobilis konstatē savienojuma pārtraukumu, tie pēc iespējas īsākā laikā atslēdz strāvas padevi saskaņā ar starptautiski atzītiem drošības standartiem.
Jā. Tas ir ļoti bīstami! Tas ir tikpat bīstami kā, piemēram, pārgriezt televizora barošanas kabeli. Tādēļ, lūdzu, nekādā gadījumā to nedariet!
Tomēr gadījumā, ja kabelis tiek pārgriezts, gan automobilis, gan sienai piestiprinātā kārba konstatē savienojuma pārtraukumu un pēc iespējas īsākā laikā atslēdz strāvas padevi saskaņā ar starptautiski atzītiem drošības standartiem.
Elektrības padeves pārtraukumi var rasties tikai vissliktākajā gadījumā, ja jūsu uzlādes stacija nav pieslēgta eksperta līmenī. Tomēr, lai galu galā jūs neatrastos pilnīgā tumsā, uzstādīšanas laikā jūsu rīcībā būs mūsu vispusīgi apmācītie elektriķi, kuri sniegs jums vislabākos padomus. Un tas notiks, pirms jūs būsiet uzlādējis savu automobili pirmo reizi. Turklāt sienai piestiprinātajai kārbai ir savas drošības funkcijas, lai novērstu elektrības padeves pārtraukumus. Tam nepieciešami tikai daži papildu komponenti, un uzstādīšanas laikā jāveic dažas vienkāršas darbības.
Elektromobiļa uzliesmojamība un dzēšanas metodes.
Jā. Automobiļa aizdegšanās ir iespējama tāpat kā gadījumā ar jebkuriem automobiļiem. Elektroautomobiļiem papildus ir neliels atlikušais novēlota ugunsgrēka izcelšanās risks. Konkrēti, gadījumā, ja tiek sabojāta augstsprieguma baterija, kurā tiek glabāta elektriskā un ķīmiskā enerģija. Tajā esošās cietās un šķidrās ķīmiskās vielas var aizdegties. Taču litija metāls nedegs.
Tas katrā gadījumā ir individuāli. Uguni elektromobilī var uzveikt, izmantojot atbilstošas dzēšanas metodes, ko pielieto ugunsdzēsības dienests.
Tā kā arī dzēšanas process ir atkarīgs no situācijas, darbības ir jāveic tādas pašas kā jebkura automobiļa ugunsgrēka gadījumā. To darot, ir svarīgi ievērot glābšanas kartēs norādīto informāciju.
Nē. Ugunsgrēku drīkst dzēst uzreiz, izmantojot ūdeni. Sliktākajā gadījumā ūdens strūkla, iespējams, atklātajā augstsprieguma sistēmā izraisa īssavienojumu, bet ne strāvas plūsmu ūdens strūklā. Un, tā kā litija jonu baterijās nav parastā litija, nonākšana saskarē ar ūdeni šajā gadījumā problēmas nerada.
Indīgas gāzes un dūmi izdalās jebkādas degšanas laikā. Tādēļ no degoša automobiļa vienmēr jāturas drošā attālumā. Arī ugunsdzēsēji, dzēšot degošu bateriju, lieto atbilstošus elpošanas aparātus tieši tāpat, kā viņi to darītu jebkura automobiļa degšanas gadījumā.
Dzēšot degošu elektromobili, jāveic tādas pašas darbības, kā jebkura automobiļa degšanas gadījumā.
Apdraudējums, kas rodas, degot elektromobilim, ir līdzvērtīgs apdraudējumam, ko rada degošs automobilis ar parasto piedziņas sistēmu. Papildus baterijai un degvielai izšķirošie dūmu un karstuma radīšanas faktori ir automobiļa izgatavošanā izmantotie materiāli. Tādēļ ugunsdzēsēju rīcībai šādā gadījumā nav jāatšķiras no ierastās. Jāievēro vispārīgs noteikums: ja pazemes stāvvietā deg automobilis, tā nekavējoties jāatstāj.
Atsevišķos gadījumos elektromobiļus ir aizliegts novietot daudzstāvu un pazemes stāvvietās. Tomēr mūsu pētījumos nav konstatēts nekāds pamats šādiem ierobežojumiem. Taču gala lēmums jāpieņem pēc katra atsevišķa operatora ieskatiem.
Veselības riski
Kopumā nē. Galu galā, ekspluatācijas gaitā radītie elektromagnētiskie lauki tiek ņemti vērā, izstrādājot jaunos automobiļus. Tie tiek izstrādāti tā, ka līdz minimumam tiek samazināta pat visnelabvēlīgākā iedarbība, ko izjūt sevišķi jūtīgi cilvēki, piemēram, tie, kuriem ir uzstādīti medicīniskie implanti.
Drošība bojājumu un negadījumu laikā.
Elektromobili drīkst vilkt attiecīgi specializēts uzņēmums. Precīzāka informācija pieejama ekspluatācijas instrukcijā. Novietojot stāvēšanai automobili pēc ugunsgrēka, jāievēro īpaši drošības pasākumi.
Zemāk norādītais attiecas uz negadījumā iesaistītiem elektromobiļiem vai hibrīdiem: ugunsdrošības apsvērumu dēļ tie ir jānovieto ārpus telpām norobežotā teritorijā – pietiekamā attālumā no citiem automobiļiem, ēkām, uzliesmojošiem priekšmetiem un virsmām. Nekādā gadījumā nav ieteicama elektromobiļa vai hibrīda ar bojātu baterijas sistēmu novietošana slēgtā ēkā.
Turklāt jāievēro konkrētas ražotāja norādes, piemēram, glābšanas kartes. Ja negadījumā iesaistītu elektromobiļu vai hibrīdu augstsprieguma komponenti ir tieši pakļauti meteoroloģiskajiem laikapstākļiem, tie jāpārklāj ar pret laikapstākļiem noturīgu brezentu un attiecīgi jāapzīmē. Sevišķi tas jāievēro attiecībā uz transportlīdzekļu piegādēm ārpus darbalaika.
Negadījumā iesaistītu elektromobiļi vai hibrīdi ir droši jānovieto atbilstoši vietējiem karantīnas noteikumiem līdz brīdim, kad vairs nepastāv atkārtotas aizdegšanās varbūtība. Ilgums un pēc tam veicamās darbības – piemēram, aizvešana, remonts vai utilizācija – katrā gadījumā atšķiras, un to nosaka augstsprieguma eksperts.
Tāpat kā saistībā ar jebkuru negadījumu, visiem tajā esošajiem cilvēkiem ir nekavējoties jāatstāj transportlīdzeklis un jādodas uz drošu vietu. Jāveic ierastie nepieciešamie drošības un norobežošanas pasākumi.
Ugunsgrēks pēc negadījuma var izcelties uzreiz, ar nelielu laika nobīdi vai, atsevišķos gadījumos, pat pēc dažām dienām – sevišķi tad, ja negadījumā ir sabojāta baterija. Tādēļ negadījuma vietai vienmēr ir jābūt nodrošinātai, un visi tajā iesaistītie cilvēki ir jānogādā drošībā.
Tas ir ļoti maz iespējams, bet to nevar izslēgt pilnībā, sevišķi tad, ja notiek smags negadījums. Ja sistēma konstatē negadījumu, kad nostrādā gaisa drošības spilveni, augstsprieguma baterija un elektrosistēma automātiski atvienojas. Turklāt automobiļi ir aprīkoti ar vairākiem dažāda veida drošības mehānismiem:
1. Visa augstsprieguma sistēma ir izstrādāta tā, lai būtu aizsargāta pret saskaršanos.
2. Augstsprieguma sistēma ir arī pilnībā izolēta no automobiļa virsbūves – tā sauktā elektroizolācija.
3. Smagos negadījumos, kad nostrādā gaisa drošības spilveni, augstsprieguma sistēma tiek nekavējoties deaktivizēta.
Precīza rīcība ir detalizēti aprakstīta attiecīgajās glābšanas kartēs.
Visi ID. modeļi ir īpaši aizsargāti, izmantojot šasijas aizsargu.